söndag 5 september 2010

Kompostpotäter och kranskatter

När jag skulle slänga gamla äpplen på komposten häromdagen så fick jag en väldigt glad överraskning! Mitt uppe bland alla brännässlor och gamla grenar såg jag något som väldigt mycket liknade en potatisplanta. Jag kunde inte riktigt begripa hur den hade hamnat där, men så kom jag på att jag faktiskt slängde ut en påse övergrodda potatisar där förra hösten och nu måste några utav dem helt enkelt ha blivit plantor.



Det var lite svårt att se hur många plantor det var men det skulle snart min kära mor, som var på besök just då, råda bot på. Hon greppade dynggrepen och gav sig genast i kasst med uppgiften.

Men så upptäckte hon något underligt...Alla, som vi trodde, små plantor visade sig vara en enda stor planta, och den hade liksom bildat en nätverk av blast som stack upp lite här och där i komposten. Inte kunde väl en sån jätte ha några dugliga potäter kvar tänkte vi, men vi måste ju ändå kika efter...



Och kolla här!
Ifrån en enda gammal potatis som jag slängde ut förra hösten fick jag inte mindre än en nästan full Konsumpåse med helt perfekta och helt oskadda Asterixpotäter. Min favoritsort!




För övrigt har jag tagit det väldigt lugnt under veckan. Jag har pysslat lite här hemma och samlat lite saker från skogen som man behöver så här när kylan börjar komma.

Fönsterlav är både vackert och väl behövt nu när innerfönstrena ska in.

Ulleternellerna som jag skördade för ett tag sedan har nu torkat men deras stjälkar är fortfarande böjbara och därför passade jag och Shiro på att binda en krans utav dem. Vi gjorde på samma sätt som när man gör maskroskransar, alltså helt utan tråd.




Kram, Matilda

4 kommentarer:

Rummet för välbefinnande sa...

Snacka om "lycko-kast" *vitsigt värre*
när du slängde ut de där överblivna potatisarna.
Det är så gott med egen potatis.
Idag har vi suttit vid kvarnen och druckit kaffe i medhavd termos och njutit av vattnet och atmosfären i Brunsberg. Tänkte på dig lite extra då....
Ha det fint!
Kramar Mia

Love Your Homes sa...

Vilket lyckat "bortkast".......envisa små potäter.

Hur går det för Gustav i hans nya hem? Är lite nyfiken på om husse o katt har funnit varandra.


Må så gott;
Ia

Sirpa sa...

Lyckat! :)
Hoppas din vecka har börjat bra!
Trevlig tisdagkväll!
Kram Sirpa

Marieberg sa...

Vilken skörd från en enda sättpotatis (eller snarare kastpotatis)!

Även i vårt potatisland ser skörden ut att bli bra. Roligt och GOTT.

Eternellkransen ser mycket fin ut, synd att man inte sådde några...
Något att tänka på till nästa år.