tisdag 14 september 2010

Knarkare och kantareller

Varje höst börjar vissa av familjemedlemmarna i den här familjen att bete sig lite konstigt. De samlas i ett hörn av trädgården och så fort någon närmar sig, te x jag, så får de något flackande i blicken och springer förvirrat i väg åt olika håll.

Det normala uppförandet för just de här individerna är annars att de brukar rusa emot mig så fort jag visar mig för att sedan mer än gärna ställa sig så nära att jag både kan klappa dem och mata dem ur handen.

Hur som helst har det här pågått under flera år och fram till nu har jag verkligen inte begripit vad det har rört sig om... Men så gjorde jag plötsligt en skrämmande upptäckt.  Det bor en knarkliga i min trädgård!

  (Av hänsyn till de inblandade har jag lovat att inte avslöja deras identitet och jag kommer därför inte att publicera vare sig deras namn eller några direkt avslöjande bilder på dem.)

Ledaren för ligan är den här typen, och det är hon som har kommit på att en viss sorts ört som växer i  min trädgård producerar några helt underbara kapslar som hänger och dinglar i helt perfekt höjd för den som vill uppleva världen på ett annat sätt.

Hon var nämligen den som först började bete sig konstigt en höst  för några år sedan och nu har hon uppenbarligen dragit med sig hela gänget i fördärvet.

Så numera har jag alltså ett helt gäng förvirrade typer som springer omkring här utanför stugan  och så fort jag tror att jag har lyckats dra upp alla örter ur jorden,  under mina försök att få dem att sluta knapra i sig det här giftet, visar det sig att de har en ny gömma på något nytt helt oväntat ställe.

 Här ser man samtliga individer i ligan. Eftersom de inte vill röja sin identitet ville de dölja sina ansikten under fotograferingen.

För oss som inte ägnat oss åt dessa dåligheter så har veckan i stort sett bara haft ett enda tema, nämligen svamp.
Vi har plockat och plockat och plockat. Och sedan stekt och stekt och stekt. Och så har vi smakat lite också.;)



Nu är det dags för en skiva barkis med nystekta kantareller! Perfekt kvällsmat.=)

Kram, Matilda

8 kommentarer:

Synnøve. sa...

Verkligen skumma typer som löper runt som yra höns i din trädgård.
Vad är det för ört de har funnit?

Det var ett helt underbart inlägg. Speciellt på hönapöna med solbrillan hihi.

Fönsterlav säger du, ska man alltså ha det mellan fönstren?
Då måste jag ut och leta. Men den torkar väl under vintern eller?
Hade bomull en vinter, men det blev inget bra det.

Dina svampar kommer jag gärna och delar med dig. Har funnit lite och det ligger i frysen. Ska bli gott att ta fram i vinter.

Ska nog göra som du, binda en krans och hänga på dörren. En höstkrans, för jag tycker som du. Hösten är härlig.

Ha en skön dag nu.
Kramen Synnöve.

Rummet för välbefinnande sa...

Ahhh, du är för härlig du....
Fick mig ett gott skratt nu och det går väl inte att börja dagen bättre?! Så härlig bild på "doldisen"
Nej, nu ska jag disciplinera mig och jobba, men ha en riktigt bra dag. Dessutom blir jag våldsamt sugen på kantareller - hmmmm....
Kram Mia

Skogslyckan sa...

Ha ha vilket underbart inlägg, jag skrattar högt här. Så härliga humoristiska bilder. Ja nu har du förlängt mitt liv med några minuter...
Kram Pia

Love Your Homes sa...

Härlig start på dagen med denna lilla anekdot!

Ler ...... jag gillar hönor skarpt, är rätt övertygad om att de har en dialog i ämnet emellan sig.

Anonym sa...

hahaha... ja, naturliga opiater är inte att leka med ;)

Hoppas de lugnar ned sig snart!

Gött med svamp du! Ösnkar att jag tog mig ut att plocka, men min lilla kotte uppskattar inte det lika mkt som jag:)

Kram pernilla

Marieberg sa...

Hahahah så himla roligt :-) :-) :-)

Möllebacken sa...

Matilda! Du är för härlig!!! Vilket underbart inlägg. Vilka typer de där ;) Undrar bara vad det är för örter som de knaprar....
Vad flitig du har varit med inläggen här. Har saknat dig vännen.
Kram Pella

Annika sa...

Hihihihiiiii ett gott skratt förlänger ju som sagt livet.... vilka hönapönor du har..... sickna tjejer som gillar grejer....:) undrar vad för gott de hittat där i hörnet.... kul verkar dom ju ha iaf.... o brillor på o allt.... gäller att va doldis om man håller på med skumma saker..... Kram o trevlig helg... Annika