onsdag 6 oktober 2010

Nu ska vi fånga Gustav!

Ja, nu är det alltså äntligen dags för Gustav att flytta. Mannen som ska ta hand om honom hade redan en gammal fin katt, Napoleon, som han var tvungen att vänta in innan han kunde ta emot Gustav, så det är därför det har dröjt ett tag, men nu är det alltså dags!





Under sommaren har Gustav strosat runt här i bygden och varje kväll har han kommit hem hit till mig för att få sig ett mål mat. Dessvärre har han blivit mer och mer desperat ju längre tiden har gått utan att han fått flytta in i något av husen här i gården. Desperationen har lett till att han gjort en del mindre bra saker och därmed har hans rykte försämrats allt mer. Han har bland annat brutit sig in i en av grannarnas hus, sprungit upp på övervåningen i deras hus för att sedan flyga på deras katter som låg och sov där i godan ro.



Jag har pratat med olika katthem och djurskyddet här i Värmland och de förklarade att det faktiskt är ett högst normalt beteende för en katt som en gång bott med en egen familj i ett varmt hus. Då gör de allt för att få en ny familj, mat och värme. Och, jag tror som sagt var inte att Gustav är så gammal utan troligtvis en sommarkatt från förra sommaren så han minns nog fortfarande hur det känns att ha ett hem och någon som man känner sig älskad av.

Hursomhelst så ska jag dokumentera hela förloppet så att ni ska få ta del av hur det gick till när vi fångade in honom.

Så här ska vi gå tillväga:
  • Köpa hem en grillad kyckling. (Den tar vi självklart bort alla ben ur.)
  • Lägga ut småbitar av kycklingen i spår som leder hem till mig.
  • När han har följt spåret hem hit ska han få en stor bit kyckling, sedan inleds fastan.
  • Lyfta in honom på toaletten, där han ska vara till på fredag morgon.
  • Kl. 09.00 ska vi lämna in honom hos veterinären för kastrering och allmän hälsokontroll.
  • Kl. 15.00 ska vi hämta honom hos veterinären tillsammans med den nye ägaren.
  • Jag följer med hem till den nye ägaren, så att Gustav har någon som han känner igen när han vaknar, och stannar till dess att vi ser att allt går bra. (Det bor nämligen en liten kattunge hos den nye ägaren. Djurskyddet säger att det kommer att gå hur bra som helst. Vuxna katter ger sig inte på små katter. Men, det känns ändå bra att hålla lite koll på hur det går.)
    Så, nu återstår det bara för mig att friskna till från världens jobbigaste förkylning så att jag kan göra allt det här i morgon. Och det är faktiskt så att Echinagard fungerar riktigt bra även på mig!!!



    Jag måste bara visa er den här bilden som jag tog på Patrik när han fick en korv att gnaga på. Det var djurskyddet som ville att jag skulle ta en fin bild på honom som de kunde lägga ut på sin sida... och ja... det gick ju bra... (Obs! Tallriken var ren innan han ställde sig i den.)

    Vill passa på att tacka för alla fina kommentarer jag fått. Jag har varit helt däckad av förkylningen ett tag nu så jag har varit dålig på att svara, men jag kommer snart igen.=)

    Kramar från mig ♥

    4 kommentarer:

    Love Your Homes sa...

    Varm i hjärtat blir jag, Mathilda.

    Nu är det dags, hoppas allt går bra!
    Gulligt att han får en liten vän att ta hand om.

    Många ❤❤❤ från oss,
    Ia o Kletus

    Outi sa...

    Så glad jag blir! Så underbart goda nyheter du kommer med. Jag håller tummarna för att allting ska gå bra för Gustav, och självklart för alla er andra som är inblandade i detta viktiga uppdrag.

    Håller förstås koll på alla uppdateringar du gör :)

    Stor kram, Outi

    Nanna sa...

    Hoppas att allt går bra för sötnosen gustav!!! Du får hemskt gärna uppdatera framöver hur det har gått hos det nya hemmet.

    Anonym sa...

    men jag dör av skratt här! patirk är väl en riktigt sköning på bilden! Hoppas allt löser sig med katter och förkylning och ja... (kan inte sluta skratta!)

    Du har en award att hämta på min blogg... för du är ngt extra tycker jag!


    Kram p.