fredag 11 mars 2011

En paus och ett stort sår!

Hej! Jag har varit extremt dålig på att göra nya inlägg här på bloggen på sistone. Anledningen till det är att jag har så fullt upp med livet i övrigt om man säger så. Jag har påbörjat mina studier och det tar nog ett tag att komma in i allt det nya och mitt uppe i det så har dessutom en av våra katter, Sally, blivit hur sjuk som helst.



Hon har fått en foderallergi som heter duga och innan vi förstod vad det var så hade hon lyckats klia upp ett gigantiskt sår i sin nacke/rygg/huvud. Så, nu behandlar vi både allergin och såret och det tar minsann både på krafterna och på tiden.



Varje dag ska hon få tre smärtstillande sprutor i munnen och gelen i den stora tuben ska strykas på så många gånger om dagen som det bara går, såret får aldrig torka. Sally gillar inte sin nya kur. Dessutom måste hon äta allergimat nu och den verkar inte falla någon utav katterna i smaken. Tänk att en allergi kan eskalera på det här viset...

Här under ska ni få se en bild av såret, så ni som är känsliga kan sluta scrolla här!










Ja, så här ser alltså såret ut just nu, det har minskat lite och blöder inte så mycket längre, men visst ser det hemskt ut!! (Veterinären har lovat oss att det är humant att fortsätta behandlingen.)

En paus, ja jag ska ta en paus. Vet inte hur länge men om jag känner mig själv rätt så kommer abstinensen snart att slå till.=)




Kram

10 kommentarer:

Anonym sa...

Kära lilla kattamatte, vad jag känner med din kisse och dig!!
Lycka till med behandlingen av det otäcka såret.., Min Mizu kom hem och haltade på h bakben idag,vår veterinär och vän Abbe fångade honom i nackskinnet efter ett glas vin. Troligen en stukning, så nu blir det smärtstillande och ligga inne ett tag. Ja ja det är ju mars nu! Klappar o kramar från Assim

Love Your Homes sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Love Your Homes sa...

Kära nån, nu blir jag lite ledsen för det såg inte roligt ut. Inte går det att ha tratt heller ....hoppas det blir bra snart för det lilla livet.

Nu skall jag uppmärksamma torrfodret, för KLetus brukar få mindre irritationer på huden som han biter på!


Krya på sig lilla Sally,
från Ia

Möllebacken sa...

Så jobbigt , och stackars lilla Sally. Förstår att du behöver pausa, det behöver man ibland när det blir för mycket. Men jag hoppas verkligen att du kommer tillbaka så småningom.
Kram på dej.
Pella

Annika sa...

Ujujuj vilken otur lilla katten har.... ser inte alls bra ut detta.... men vi får hoppas hon kryar på sig.... jobbigt för dig med all behandling kan ja tänka... ser att du går på.... här har en ond fot gjort att mina steg blivit färre.... men jag kämpar på så gott ja kan o tar det som det kommer.... kanske börjar jag räkna på allvar igen snart.... har köpt ny mobil o i den fanns det en stegräknare så då behöver ja inte ha klumpen på benet.... Kommer att titta till dig ibland o vänta på en återkomst..:) Kram Annika

♥ Pia... sa...

Å jisses vilket sår! usch så hemskt förstår om du har att göra nu. Hej ser att du går för fullt.. det gör jag med , men stegmätare krånglade så jag går på gehör:).. men nästan varje dag sen nyår.. tror dwet bara är en handfull dar som jag inte promenerat duktigt tycker jag själv:)Så du läser..spännande ..vi får höra snart vad du läser väl:).. ha en skön helg och hoppas katten din blir frisk.. kram..Pia

Marieberg sa...

Så förskräckligt. Hoppas att läkningen går undan.

Outi sa...

Stackars Sally, men så väl att det börjar läka. Vi har liknande erfarenheter, och det är skönt när man får rätt diagnos och mediciner till katten.

Önskar Sally ett snabbt tillfrisknande!!!

Kramar, Outi

Nanna sa...

Men söte kisemis då! Stackare! Hoppas att det blir bättre snart! Jag o min katt siri skickar våra största kramar till Sally!

Bitte sa...

Men, vilket otäckt sår!!! Stackars lilla kissen... jag förstår att du har fullt upp med att sköta om henne + studier och allt. Jag vet hur det är och vilken tid det tar att sköta sjuka djur...

Hoppas att hon blir bättre snart av medicinerna!

Många kramar till henne och dig
Bitte